- Hur vet jag att mitt ärende skickats iväg på rätt sätt?
- Svar:
När du har skickat in din ansökan eller anmälan så står det: Tack för att du använder vår e-tjänst. En bekräftelse skickas också till den e-postadress som du har uppgett. Du kan även följa ditt ärende under Mina Ärenden.
- Kan någon läsa det jag har sparat?
- Svar:
När du klickar på spara i en e-tjänst sparas din ansökan på en särskilt avdelad yta som är reserverad för dig. Inga obehöriga kan läsa eller ändra informationen. Du kan när som helst komma åt din ansökan igen. För att fortsätta arbeta med din ansökan behöver du vara inloggad med hjälp av e-legitimation så att vi kan säkerställa din identitet.
Din ansökan är inkommen till kommunen och kan börja behandlas först när e-tjänstens samtliga steg är slutförda och när ansökan har nått kommunens elektroniska brevlåda.
Så länge din ansökan är sparad och inte inskickad så är det bara du som kan se den under Mina sidor, som är ditt utrymme för att hantera dina uppgifter och ärenden.
- Vad gör jag om jag inte har ett fullständigt personnummer?
- Svar:
Om du inte har ett fullständigt personnummer, ett så kallat samordningsnummer eller skyddade personuppgifter kan du inte använda våra e-tjänster. Kontakta istället berörd verksamhet eller Kundtjänst så hjälper de dig göra en ansökan eller anmälan.
- Vad är allmän handling?
- Svar:
De uppgifter du lämnar in är en allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen om inte ärendet omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen.
- Vad är dataskyddslagen (GDPR)?
- Svar:
När du gör en ansökan, anmälan eller liknande via vår självbetjäning innebär det att dina uppgifter kommer att behandlas i något register och användas för att administrera ditt ärende. Uppgifterna behandlas enligt de regler som finns i GDPR eller med stöd av annan lagstiftning som rör personuppgifter.
Trelleborgs kommun samlar in och lagrar information när du t.ex. skickar in en ansökan eller gör en anmälan. I samband med att du gör din ansökan/anmälan framgår det hur vi kommer att använda dina personuppgifter. Personuppgifter tas bort enligt särskild plan.
Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns på:
http://www.trelleborg.se/personuppgifter
- Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?
- Svar:
En e-tjänst kan du göra när som helst på dygnet via en dator, platta eller mobil och skicka in den till oss direkt. De flesta e-tjänster kräver inloggning och signering med hjälp av e-legitimation. Eventuella bilagor kan du ladda upp och skicka in direkt. Ärendet följer du sen via Mina sidor.
De flesta blanketter (PDF-filer) kan du fylla i på din dator, medan andra måste fyllas i för hand. Blanketten signerar du med din underskrift när du skrivit ut den. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet.