I fall då en fastighets vattenförbrukning kommit att överstiga den normala vattenförbrukningen kan VA-huvudmannen, efter begäran från fastighetsägare, medge reducering av VA-avgiften i enlighet med förutsättningarna nedan.
Förutsättningar för reduktion
För att reducering av VA-avgiften ska vara möjlig måste nedan angivna förutsättningar vara uppfyllda.
- Den onormala förbrukningen ska vara hänförlig till ett dolt läckage. Med detta avses att förbrukningen ska ha skett oavsiktligt och under förhållanden där fastighetsägaren rimligen inte borde ha kunnat upptäcka läckaget. I fastighetsägarens ansvar ingår exempelvis regelbunden kontroll av vattenmätaren, tappställen, toaletter och övriga enskilda va- installationer.
- För reduktion krävs att överförbrukningen är 50 % högre än medelvärde av föregående tre årsförbrukningar och att överförbrukningen överstiger 100 m3/år. Finns inte tre årsförbrukningar att utgå från baseras medelvärdet endast på de år som finns tillgängliga. Finns ingen registrerad årsförbrukning på kunden sätts ett schablonvärde på 150 m3/år och lägenhet.
- Vidare så måste fastighetsägaren lämna in en skriftlig begäran om reducering till kommunen med ett intyg från VVS-företag eller likvärdig dokumentation om att skadan är åtgärdad och hur detta genomförts. VA-avdelningens personal skall medges tillträde till fastigheten för kontroll av utförd åtgärd.
- Vid ovangivna förhållanden kan kommunen medge en reducering av avgiften för vattenförbrukningen med motsvarande 50 % av överförbrukningen upp till fem normalförbrukningar och därefter en reducering motsvarande 100%.
Vad gäller reducering av synnerligen hög överförbrukning inom ramen för näringsverksamhet så förbehåller sig kommunen till att genomföra andra beräkningar än ovan utifrån rättspraxis (bl.a. dom BVa 63, Va 153/05)
Denna rutin är antagen av Teknisk serviceförvaltning att gälla från och med 2020-03-11 (TSN 2019/514, §35)