Om du vill sälja receptfria läkemedel till allmänheten måste du först anmäla din verksamhet till Läkemedelsverket. Kommunen har ansvar för den lokala tillsynen. Läkemedelsverket bestämmer vilka läkemedel som får säljas receptfritt utanför apotek.
Innan du får sälja vissa receptfria läkemedel måste du anmäla det till Läkemedelsverket.
Anmäl din verksamhet hos Läkemedelsverket.
Du måste även skicka in en anmälan till kommunen och betala avgiften. I din anmälan ska du bifoga ett program för egenkontroll och kvitto på att avgiften är betald.
Om de uppgifter som du lämnat i din anmälan ändras eller om verksamheten avslutas måste du informera både Läkemedelsverket och Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Avgifter
Trelleborgs kommun tar ut en årlig tillsynsavgift för att täcka kostnaden för tillsynsarbetet (kontroller), det vill säga tillsynsbesök i butik, registerhållning, utredningsarbete, samordning av tillsynsarbetet samt utdelning eller utskick av dekaler och informationsmaterial.
Fakturan för årlig tillsynsavgift skickat ut någon gång under året. Fakturan skickas till alla ägare av försäljnings/serveringsställen som är registrerade i kommunens register.
Kommunen kommer att ta ut en tillsynsavgift. Betalningen görs till bankgironummer 992-5322, vänligen ange 6040-3132-51010-1488 samt företagets namn och vad betalningen avser.
https://www.trelleborg.se/kommun-politik/fakta-om-kommunen/avgifter-och-taxor/alkohol-tobak-och-receptfria-lakemedel-avgifter/
Hantering av personuppgifter