Information om inackorderingsbidrag i Trelleborgs kommun
Inackorderingstillägg från din hemkommun kan du få om du studerar på en kommunal gymnasial utbildning på annan ort. För att ha rätt till inackorderingstillägg ska du vara mottagen till gymnasieutbildning, nationellt program, i första hand. Går du på en riksrekryterande gymnasieutbildning är du alltid mottagen i första hand. Om du går på en fristående skola på annan ort ansöker du om inackorderingstillägg från Centrala Studiestödnämnden, www.csn.se
Motsvarande gäller om du är elev i gymnasial vuxenutbildning eller påbyggnadsutbildning
inom Komvux. (Skollagen 5 kap 32 §.)
Inackorderingstillägg beviljas under förutsättning att:
- du är folkbokförd i Trelleborgs kommun,
- du bedriver heltidsstudier,
- du inte har resebidrag,
- du ska ha rätt till studiehjälp enligt studiestödslagen d.v.s. längst t.o.m.
första kalenderhalvåret det år man fyller 20 år,
- du är mottagen i första hand till din utbildning utanför samverkansområdet,
- du har resväg som uppgår till minst 50 km enkel resa eller restid mellan hemmet – skolan som uppgår till minst tre timmar/dag räknat från skolans normala tid.
Du kan i vissa fall få inackorderingstillägg även om den utbildning du söker finns på hemorten om
- du har sökt men inte blivit antagen till motsvarande utbildning på hemorten
- du är elev vid riksidrottsgymnasium eller utbildning med hela landet som elevområde
- dina föräldrar flyttar och du bor kvar för att fullfölja påbörjad utbildning
- dina föräldrar vistas utomlands
Ersättning för resor mellan inackorderingsbostaden och skolan beviljas inte.
Eleven ersätts per månad med en 30-del av basbeloppet och får utöver det tillägg om avståndet till studieorten är längre än:
- 200 km, då eleven får 500 kronor extra
- 500 km, då eleven får 1000kr extra
Utbetalning: Inackorderingstillägg beviljas för fyra månader under höstterminen och fem månader under vårterminen. Bidraget betalas ut varje månad (fr.o.m. september t.o.m. maj). Utbetalning sker till vårdnadshavare om du är omyndig, i annat fall till dig själv.
Ansökan och kopia på hyresavtalet måste lämnas varje läsår. För att ersättning ska betalas ut för hela läsåret krävs att ansökan är oss tillhanda senast 30 november det läsår som ansökan avser.
Kom ihåg att anmäla till hemkommunen ändringar som påverkar bidraget, t.ex. om du avbryter utbildningen eller ändrar folkbokföringsadress till
administratör via telefon, 0410-73 36 14 eller via e-postadressen admin.gymnasiet@trelleborg.se
Felaktigt utbetalt bidrag ska återbetalas till kommunen. Om ansökan helt eller delvis har avslagits meddelas du per brev.
Beslut om inackorderingstillägg kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Hur du gör för att överklaga ett beslut kommer att framgå av särskild hänvisning när du får ditt beslut.