Ändrad ägare eller styrelse enligt 5 kap. 3 § lag om tobak och liknande produkter (2018:2088)
Allmänt
Om det sker förändringar i ditt bolag som har försäljningstillstånd ska du anmäla detta till kommunen. Det kan t.ex. röra sig om att ägarförhållandena eller styrelsen i det tillståndshavande bolaget förändras eller att bolaget fått nya firmatecknare.
Anmälan ska göras utan dröjsmål. Anmälan ska skrivas under av firmatecknare och skickas till kommunen. Det är viktigt att du följer anvisningarna och lämnar in de uppgifter som efterfrågas.
Lämplighetsprövning
När du anmäler förändringar öppnar kommunen ett ärende och påbörjar en utredning. Kommunen utreder om bolaget fortsatt uppfyller lagens krav även efter förändringen. Precis som vid ansökan om tillstånd prövas personerna med betydande inflytandes lämplighet (en person med betydande inflytande anses vara t.ex. ägare, styrelseledamot, VD, firmatecknare m.m.). Dessa ska vara ekonomiskt skötsamma och får inte ha begått allvarliga brott. För att pröva lämpligheten begär kommunen uppgifter från Polismyndigheten och hämtar information från Skatteverket och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.
Om någon av personerna med betydande inflytande är folkbokförd (eller bosatt) i annat land än Sverige ska du som anmäler förändringarna skicka in handlingar som styrker personens lämplighet. Det kan vara t.ex. utdrag ur polisens brottsregister i hemlandet och intyg från skattemyndigheten i hemlandet som visar om personen har skatteskulder.
Avgift
Kommunen kommer att ta ut en anmälan-/tillsynsavgift. Betalningen görs till bankgironummer 992-5322, vänligen ange 6040-3132-51010-1488 samt företagets namn och vad betalningen avser.
Läs mer om avgifterna genom att klicka på länken.
Information om hantering av personuppgifter